Reklamy świąteczne – tak czy nie?

Posted on: 30 grudnia 2020, by :

W okresie świąt Bożego Narodzenia możemy natrafić na wiele różnego rodzaju reklam utrzymanych właśnie w tematyce stricte świątecznej. Tymczasem niektóre firmy w ogóle nie poruszają tematu świąt w swoich reklamach. Czy reklamy świąteczne trafiają jeszcze w serca klientów?

Na święta i nie tylko

Rodzime produkty, ale i nie tylko, reklamowane są już od początku listopada jako te, bez których tradycyjne, polskie święta nie mogłyby się odbyć. Reklama w delikatny sposób powinna również sugerować, że dany produkt doskonale sprawdzi się o każdej porze roku, nie tylko od święta. Wszystko to przedstawione jest w iście bajkowej, domowej scenerii. Reklama ma wprowadzić widza w świąteczny nastój i sprawić, by chętnie udał się on na zakupy. A na zakupach, jak wiadomo, przed świętami wydajemy o wiele więcej. Firmom bardzo pomagają tutaj sklepy, w których można usłyszeć delikatną, świąteczną muzykę, a także poczuć zapach przyprawy do piernika. Natomiast widząc produkt z reklamy, klient ma skojarzyć go ze świętami, rodzinną atmosferą i szczęściem, przez co również i chętniej zakupić.

Kosztowna reklama

Ten trik reklamowy może się jednak nie udać, gdyż w jednym paśmie reklamowym widz często ogląda kilka reklam świątecznych jedna po drugiej. Reklamy te są zazwyczaj do siebie tak podobne, że zlewają się w jedną całość, przez co konsument nie wychwyci z nich tego, co najważniejsze, czyli reklamowanego produktu. Rozwiązaniem jest udostępnianie swojej reklamy jak najczęściej, tak aby zapadła ona w pamięć widza. Niestety, jest to kosztowne. Świąteczna reklama na ogół generuje duże koszty, ponieważ jest ona użyteczna tylko przez kilka tygodni w roku, natomiast całe jej przygotowanie wymaga odpowiedniej oprawy. Z jednej strony nie może ona być zbyt uboga, gdyż ma konsumenta wprowadzić w świąteczną atmosferę, z drugiej zaś nie można przesadzić. Każdy z pewnością słyszał, z jak wielką krytyką spotkała się marka Apart po wyemitowaniu świątecznej reklamy swoich produktów. Bajkowość, słodycz i cudowne, zimowe krajobrazy – tak, ale tego lukru nie może być zbyt wiele. Jak się okazało, zbytnia słodycz już się nie sprzedaje tak dobrze, jak kiedyś.

Dobra reklama to sztuka

Choć z pewnością każdej firmie marzy się świąteczna reklama własnych produktów czy usług, często barierą bywa jej cena, brak odpowiedniego pomysłu czy niepewność osiągnięcia dzięki reklamie przedświątecznych celów sprzedażowych. Z psychologicznego punktu widzenia reklama utrzymana w klimacie świątecznym jest dobrym pomysłem, jednak musi być ona odpowiednio opracowana. Klienci lubią bowiem czuć magię nadchodzących świąt i zatopić się w ich klimacie. Należy pamiętać, żeby za jej przygotowanie zabrać się nie kilka tygodni, a miesięcy poprzedzających Boże Narodzenie. Firmy, które chciałyby wykorzystać okres świąteczny na zwiększenie sprzedaży, powinny skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji reklamowej, która opracuje dla nich koncepcję świątecznej reklamy. Pozwoli to nie tylko zmniejszyć koszty, ale i zmaksymalizować szansę na osiągnięcie oczekiwanych zysków.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Masz problem z marketingiem? Napisz, postaramy się pomóc :)