Emotikony – wszystko co powinieneś wiedzieć

Posted on: 19 sierpnia 2019, by :
Emotikony

Użytkownicy wszelkiego rodzaju komunikatorów internetowych coraz częściej przekonują się do używania emotikonów i to niezależnie od wieku. Właściwie nikt już chyba nie wyobraża sobie przeprowadzenia konstruktywnej rozmowy przez internet za pomocą jedynie słów. Emotikony w wirtualnej rzeczywistości pozwalają zastąpić emocje takie jak mimika czy ton, tak ważne w komunikacji interpersonalnej podczas codziennych, zwykłych rozmów. Czy jednak emotikony powinny znajdować zastosowanie w każdej sytuacji, czy być może istnieją momenty, kiedy używanie ich powinno być surowo zabronione? 

 

Emotikony – kiedy i jak używać

 

Najważniejsze jest trzymanie się zasady, że im bardziej spójna komunikacja za pomocą emotikonów, tym lepiej. Graficzne komunikaty powinny jedynie podkreślać daną myśl, a nie całkowicie ją zastępować. Zadaniem emotikonów jest zatem spotęgowanie emocji, jakie towarzyszą osobie konstruującej wypowiedź. Warto mieć na uwadze fakt, czy odbiorca wiadomości na co dzień obcuje z charakterystycznymi “buźkami”, aby nie wyniknął żaden problem z odbiorem komunikatu. Emotikony sprawdzają się zarówno w komunikacji z rodziną, przyjaciółmi, jak i ze znajomymi. Odradza się nadmiernego korzystania z emotikonów w przypadku rozmów z klientem, u którego chcemy zbudować relacje partnerskie oparte na szacunku. 

 

Emotikony – kiedy bezwzględnie nie używać

 

Jeśli sytuacja nie wymaga zastosowania obrazka graficznego – po prostu nie powinno się tego robić. Istnieje wiele prozaicznych sytuacji, w których sama wymiana słów automatycznie załatwia problem, a dodatkowe zdobniki zaburzają przekaz. W takich momentach ich użycie staje się zwyczajnie bezzasadne. Co ważne emotikony powinny być używane jedynie adekwatnie do sytuacji. W przypadku rozmowy na przykład z kluczowym klientem w firmie warto unikać infantylnych uśmieszków czy puszczania oczek. Tego rodzaju rozmówca powinien odebrać autora komunikatu poważnie i z należnym szacunkiem. Wypowiedzi przeładowane niepotrzebnymi emotikonami mogą spowodować, że w oczach odbiorcy autor wypowiedzi automatycznie znajdzie się na nieco niższej pozycji.

Bardzo ciężko jest bowiem odwrócić stan, w którym straciło się pozycję partnera w dyskusji. Nadmierna ilość emotikonów może również zaburzyć sens wypowiedzi, a główna myśl, jaką niesie za sobą komunikat może zostać nieodczytana przez odbiorcę. Taka rozmowa przepełniona tego rodzaju ozdobnikami, może doprowadzić do sytuacji, w której odbiorca może poczuć się zdezorientowany. W efekcie może on chcieć jak najszybciej zakończyć rozmowę. Nikt przecież nie lubi domyślać się, co też autor miał na myśli. Baza emotikonów jest również szeroko rozbudowana i wciąż się rozwija. Warto zatem używać jedynie tych „buziek”, co do których znaczenia nie ma się żadnych wątpliwości. Nie ma nic gorszego niż wysyłanie „emotek” nieadekwatnie do sytuacji, które wprowadzają w błąd, powodując tym samym chaos i zamieszanie. 

 

Odpowiednie używanie emotikonów poprawia relacje nie tylko na płaszczyźnie prywatnej, ale i zawodowej. Najważniejsze to jednak zachować umiar i nie doprowadzać do sytuacji przeładowania komunikatu niepotrzebnymi treściami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Masz problem z marketingiem? Napisz, postaramy się pomóc :)